Lær at finde rundt i mærkningsjunglen og få konkrete eksempler på hvordan virksomheder i forskellige brancher arbejder med og implementerer mærkningsordninger. Det er den 14. august i Odense.
Har du lagt mærke til, hvor mange mærker og logoer, der er på de ting, du køber i løbet af en uge? I Danmark findes der godt og vel 600 forskellige mærkningsordninger, som signalerer det ene eller det andet. Rigtigt mange af dem har fokus på miljø og bæredygtighed.
Men hvorfor egentlig? Hvad skal vi med alle de mærker?
Det hele skyldes, at bæredygtighed er utrolig svær at navigere rundt i. Hvad er godt og skidt, når man skal købe varer – enten som forbruger eller B2B? Derfor vinder mærkningsordninger frem både hos forbrugere og virksomheder. At arbejde med mærkningsordninger kan dog være ressourcekrævende.
På denne workshop arrangeret af Viden om Data og Videncenter for Digital Handel i samarbejde med Efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration, Kommunikation og Ledelse (HAKL) og Uddannelsesnævnet, bliver du klogere på, hvordan virksomheder øger deres markedsværdi gennem kloge valg af mærkningsordninger, samt på hvordan forskellige mærkningsordninger kan og ikke kan bruges i markedsføringen.
Workshoppen henvender sig til AMU-undervisere og er særlig relevant for undervisere på følgende AMU-kurser: Introduktion til bæredygtig omstilling (49785), Bæredygtigt indkøb (49683), Bæredygtige mærkningsordninger i detailhandlen (48778), Konceptstyring med fokus på bæredygtighed (20836), Bæredygtighed og miljø ved afvikling af events (49891). Workshoppen er dog også åben for undervisere fra grund- og hovedforløb på erhvervsskolerne.
Dagen styres af Jacob Zeuthen, der er bæredygtighedschef i Nemlig. Men ud over det har han også skrevet bogen "Mærk din forretning" sammen med Lars Ludvigsen.
Det hele foregår i Odense den 14. august fra 9.00-15.30.
Du kan læse mere og tilmelde dig HER.
Agenda
- Velkommen
- Øvelse om mærkningsordninger
- Betydningen af certificeringer og mærkningsordninger hos Nemlig.com
- Jakob Zeuthen, bæredygtighedschef hos Nemlig.com
- Pause
- Hvornår er mærkningsordninger løsningen og hvordan vælger virksomhederne de rigtige?
- Jakob Zeuthen, medforfatter til bogen “Mærk din forretning”
- Øvelse: Lav en mærkningsordningsstrategi for en case virksomhed
- Frokost
- Validitet og sporbarhed
- Rasmus Kelman Burgdorf, bæredygtighedskonsulent, Viden om Data
- Præsentation af mikrolæringsressourcer
- Pause
- Gode råd om brugen af mærkningsordninger i markedsføringen
- Pia Rasmussen Bødker, bæredygtighedskonsulent, Videncenter for Digital Handel
- Afrunding og feedback