Detailhandelskampagne er foran sine mål

Kampagnen ”Detailhandelsuddannelsen – Altid i forandring” kører med et massivt tryk på blandt andet de sociale medier, hvor målgruppen opholder sig, gennem hele foråret. Og allerede nu er man på vej til at overgå kampagnemålene.

Detailhandelsuddannelsen – Altid i forandring. Sådan har det mere eller mindre lydt eller stået knap 20.000.000 gange på de sociale medier siden kampagnen blev skudt i gang tilbage i uge 36 i 2022.

Tager man Kongerigets og målgruppens størrelse i betragtning, så har hver eneste af de unge i målgruppen fået budskabet serveret flere gange – på stort set alle de digitale platforme, de kan tænkes at være på. Faktisk viser de foreløbige tal, at kampagnen, som er sat i søen af Det faglige Udvalg for Detailhandelsuddannelser, er foran de ambitiøse mål, der blev opstillet inden kampagnen blev skudt i gang.

Kampagnens målgruppe skal findes blandt unge fra omkring 7. klasse og op til unge på 25. En gruppe, der ifølge Danmarks Statistik dækker over godt og vel 700.000 personer. De har hver især fået serveret kampagnens budskab om, at detailhandelsuddannelsen rent faktisk ér en uddannelse og ikke bare noget, man ”altid kan blive, hvis alt andet fejler” cirka 30 gange.

Visningerne er blevet vekslet til kliks til den særlige kampagnehjemmeside på et tilfredsstillende niveau. Det ligger i strategien, at man vil fortsætte med at lede trafik til siden og derfor skal den løbende optimeres og udbygges, så målgrupperne kan få en større forståelse og interesse for uddannelsen, branchen og de karrieremuligheder, som er i detailhandlen.

Det er dog ikke kun i onlineuniverset, at kampagnen er kørt. Også ude i den virkelige verden har man kunnet støde på hundredvis af plakater, der har hilst på en hvis man har været med offentlig transport eller været forbi en af de mange reklamestandere, der findes langs cykelstier og fortove.

Kampagnen har ikke kun til formål at nå de unge og uddannelsesparate. Den skal i høj grad også fange opmærksomheden hos virksomhederne, som med kampagnen kan hente rekrutteringshjælp via hjemmesiden detailhandelsuddannelsen.dk. Her kan de finde alle former for materiale til at hjælpe dem med at finde deres næste elev – ligesom de ganske gratis kan oprette en jobannonce. I skrivende stund findes der 397 jobannoncer og flere kommer til hver eneste dag – blandt andet fordi databasen automatisk opdaterer sig med aktuelle annoncer fra andre steder på nettet. Det vil altså være her, man kan finde alle relevante jobannoncer for detailhandelsuddannelsen – både nu og fremadrettet.

Her kunne man se kampagnen i begyndelsen af 2023:

Buslommer og lignende: 353 stk fordelt på: København og Frederiksberg 68 stk., Aarhus 43 stk., Odense 29 stk., Aalborg 22 stk., Roskilde 13 stk., Viborg 13 stk., Region Hovedstad 12 stk., Region Midt Jylland 11 stk., Lyngby-Taarbæk 10 stk., Svendborg 10 stk., Slagelse 10 stk., Region Sjælland 8 stk., Region Sønder Jylland 8 stk., Kolding 8 stk., Høje-Taastrup 8 stk., Randers 8 stk., Herning 7 stk., Holbæk 7 stk., Holstebro 7 stk., Hvidovre 7 stk., Hillerød 6 stk., Region Nord Jylland 6 stk., Vejle 6 stk., Hjørring 5 stk., Glostrup 5 stk., Herlev 5 stk., Hørsholm 4 stk., Region Fyn 2 stk., Frederikssund 2 stk., Dragør 1 stk., Vordingborg 1 stk., Sorø 1 stk.

Alle 298 DSB-stationer. På de store stationer flere gange – i alt 355 plakater

Derudover vises kampagnen direkte til målgruppen på sociale medier.

Vil man vide mere, kan man se mere på https://detailhandelsuddannelsen.dk/ eller på Facebook eller Instagram eller Youtube.

detail15

detail14

detail13

detail12